In 10 stappen naar een succesvol businessplan voor jouw sportschool!

Leestijd: 2 min | 5 september, 2023
Download het e-book

Als sportliefhebber met een passie voor gezondheid, kan het starten van je eigen sportschool een uitdagende onderneming zijn. Het succes van zo’n onderneming begint echter met een weloverwogen businessplan. Dit plan fungeert als de blauwdruk voor je sportschool en begeleidt je bij elke stap op weg naar succes.

 

 

Stappenplan voor jouw businessplan

Om je alvast een stuk op weg te helpen, geven wij hieronder een overzicht van de 10 stappen om een doordacht en effectief businessplan voor je sportschool op te stellen.

  1. Maak een duidelijke samenvatting van je concept

Met de eerste stap definieer je jouw concept. Wat maakt jouw sportschool nou echt uniek? Beschrijf je visie en missie, dus wat wil ik bereiken met het openen van mijn sportschool. Benadruk daarbij ook goed de waarden en doelen die je wilt realiseren met je fitnessonderneming. Kies je er bijvoorbeeld voor om een bijdrage te leveren aan het obesitas probleem onder de jeugd of focus je op het sterker/fitter maken van mensen.

Het is goed om je publiek te vertellen wat je ambities zijn en op welke manier je deze waar wilt maken. Enthousiasmeer mensen door aan te geven waar je passie ligt en hoe jij iemand kunt helpen.

 

  1. Maak een marktanalyse

Verdiep je in de huidige markt en het aanbod in jouw regio. Analyseer de lokale concurrentie en onderzoek welke fitnessfaciliteiten en diensten zij aanbieden. Identificeer hun sterke en zwakke punten. Door inzicht te krijgen in de markt, kun je kansen ontdekken die je kunt benutten om je te onderscheiden van de anderen. Wees uniek maar blijf ook bij je eigen waarden. Ga niet iets doen om uit te blinken, waar jouw passie zelf niet bij ligt. Doe waar je goed in bent en doe dat goed!

  1. Bepaal wie je doelgroep is

Een grondige kennis van je doelgroep is van onschatbare waarde. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter je in kunt spelen op de wensen en behoeften. Verzamel gegevens over demografische aspecten, interesses, fitnessdoelen en eventuele specifieke behoeften van je doelgroep. Dit zal je helpen om je diensten en marketingstrategieën effectiever af te stemmen.

Bedenk maar zo, senioren, studenten of weightlifters hebben allemaal andere wensen in tijden,  lesaanbod en sfeer. Waar leg jij je focus op en hoe kan je deze doelgroep tegemoet komen?

 

  1. Wat wordt je aanbod?

Beschrijf welke fitnessdiensten en -programma’s je gaat aanbieden. Denk aan groepslessen, personal training, voedingsadvies en speciale workshops. Focus op hoe deze diensten zullen bijdragen aan het vervullen van de behoeften en doelen van je doelgroep.

Ook hierin zie je grote verschillen per doelgroep. Waar studenten vaak graag in de avonden lessen volgen, zullen senioren eerder overdag een lesje meepakken. Ook hier zie je dat bepalen van je doelgroep bij stap 3 erg belangrijk is.

 

Ultieme tips voor de startende ondernemer

Het starten van een eigen sportschool is een avontuur vol uitdagingen en kansen. In dit e-book doorlopen we samen de belangrijkste stappen:

  • Stappenplan om je op weg te helpen

  • Verzekering en subsidies, wat kan, mag en soms, moet je doen

  • Voordelen van een ledenadministratie software

Download hier het E-book
2-Mockup_ebook
  1. Marketingstrategie opzetten

Een succesvolle sportschool heeft klanten nodig en dat begint met een sterke marketing- en verkoopstrategie. Identificeer de meest geschikte marketingkanalen, zoals sociale media, lokale evenementen, en zelfs partnerships met andere gezondheid gerelateerde bedrijven. Ontwikkel aantrekkelijke lidmaatschapsaanbiedingen en promoties om nieuwe leden aan te trekken.

Mensen houden nou eenmaal van aantrekkelijke campagnes, flinke acties of een stukje herkenbaarheid. Zorg ervoor dat jouw sportonderneming gezien wordt en mensen je gaan herkennen. Neem dit mee in je marketingstrategie.

 

  1. Financiële plan

Grip op je financiën is essentieel. Stel financiële prognoses op voor de komende jaren, inclusief verwachte inkomsten, kosten, winst en verlies. Dit zal je helpen bij het inschatten van je kapitaalbehoeften, het vaststellen van realistische doelen en het evalueren van de levensvatbaarheid van je onderneming. Wees voorbereid op eventuele tegenslagen en zorg ervoor dat je een plan b achter de hand hebt.

 

  1. Operationele structuur

Definieer de organisatiestructuur van je sportschool. Wijs functies toe aan trainers en eventueel ander ondersteunend personeel. Beschrijf ook de dagelijkse operationele processen, zoals planning van lessen, klantenservice en boekhouding.

  1. Locatie en faciliteiten

De locatie en faciliteiten van je sportschool spelen een cruciale rol in het aantrekken van klanten. Beschrijf je ideale locatie en de faciliteiten die je wilt aanbieden. Overweeg factoren zoals toegankelijkheid, parkeergelegenheid, trainingsapparatuur, kleedkamers en ontvangstruimtes. Zitten er concurrenten in de buurt of krijgt jouw sportschool de voorkeur omdat je de enige in de regio bent? Dat is allemaal belangrijk om mee te nemen in jouw businessplan.

  1. Financieringsplan

Als je externe financiering nodig hebt, zoals een lening of investeerders, moet je een gedetailleerd financieringsplan presenteren. Leg uit hoe je het verkregen kapitaal zult gebruiken en welke voorwaarden je aanbieders van financiering kunt bieden. Wil je wat tips over het maken van een financieel plan? Klik hier.

 

  1. Risicobeheer

Identificeer mogelijke risico’s en uitdagingen die je sportschool zou kunnen tegenkomen. Dit kunnen seizoensinvloeden, onverwachte kosten of veranderende marktomstandigheden zijn. Bespreek strategieën om deze risico’s te minimaliseren en veerkrachtig te blijven.

Wil je graag meer tips over het starten van je eigen sportschool of ben je benieuwd wat de SportBit manager app voor jou en jouw sportschool kan betekenen? Lees dan meer van onze blogs!

Vraag direct een kennismaking aan

Lees ook eens ons blog over ‘Marketing voor jouw sportonderneming‘. Hier vind je wat meer informatie en vragen die je jezelf kunt stellen.

Gerelateerde blogs