Het creëren van
een eigen identiteit.
Team SportBit bracht een bezoek aan Bart Matheeuwissen. Een gedreven ondernemer met passie voor de sport. Waarmee onderscheid hij zijn diensten ten opzichte van lokale concurrenten en hoe heeft hij zijn eigen identiteit gecreëerd? Je leest het in dit artikel.
Better Through Movement
SportBit manager telt veel verschillende partners. Van CrossFit boxen tot vechtsportorganisaties. Van yoga scholen tot bootcampclubs. En eigenlijk alle type sportverenigingen die zich daar tussenin bevinden. Deze partijen zijn verspreid door het hele land. Boven en onder de rivieren.
Dat laatste geldt ook nog nét voor Better Through Movement uit Zevenbergen. Op de rand van het Brabantse land bevindt zich de sportschool van Bart Matheeuwissen. Sinds 2015 is hij ondernemer in de lifestyle sector en vanaf dag één partner van SportBit.
Het begon op de judomat. Nu heeft hij een eigen lifestyle box. Bart Matheeuwissen vond al op jonge leeftijd zijn uitlaatklep in het sporten. Waar hij vroeger alleen zichzelf in het zweet werkte, helpt de Zevenbergenaar inmiddels ook alweer vele jaren anderen met fit worden en een gezond levensstijl. “In de periode dat ik fanatiek fitneste kwam ik in contact met mijn oude judo coach. Hij adviseerde me om CrossFit te doen. Volgens hem was dat echt iets voor mij. Steeds zei ik ‘nee’, maar de aanhouder wint: uiteindelijk ben ik het toch gaan proberen”, vertelt Bart.
Na een aantal weken flink afzien vond hij zijn weg in de CrossFit sport. Vervolgens gaf hij steeds vaker les in de box waar hij destijds zelf trainde. Zoals een echte sporter betaamt kan het altijd sneller, beter en groter. Bart droomt van een eigen gym, maar door zijn werkzaamheden als accountant was dat niet te combineren. Totdat die droom niet anders dan werkelijkheid kon worden. Hij zegt z’n baan op en gaat ervoor.
Mensen in beweging brengen
Met Better Through Movement wil Bart mensen bewegen richting een betere levensstijl: “Door überhaupt te bewegen én te bewegen naar betere voeding kan je dingen veranderen. Je wordt in z’n totaliteit beter door te bewegen. Daar komt de naam van onze sportschool ook vandaan.” Naast de focus op CrossFit richt Better Through Movement zich dus ook op voedingscoaching. Op sportgebied is daarnaast ook ruimte voor specifieke doelgroepen, zoals zwangere vrouwen, net bevallen moeders en 55-plussers. “Het aanbod is in de loop der jaren uitgebreid. We merkten dat CrossFit qua sportnaam een hogere drempel veroorzaakt bij de brede doelgroep die we wilden bereiken.”
Het inzetten op een brede doelgroep vraagt om een persoonlijke aanpak. Ieder mens is anders en iedere sporter heeft zijn eigen wensen en doelen. Daar wordt bij de sportschool van Bart al vanaf het eerste contactmoment rekening mee gehouden: “Via de website kunnen geïnteresseerden hun gegevens achterlaten, zodat ik contact kan opnemen met deze potentiële leden. Dan plannen we niet gelijk een les in maar voeren we eerst een gesprek over hun wensen en doelen. Zo bepalen we samen wat de beste aanpak is. Veelal starten we met een aantal personal training uren om vervolgens over te gaan op groepslessen, maar er zijn ook genoeg mensen die het graag bij personal training houden.” Dat maatwerk werpt z’n vruchten af.
Mensen blijvend in beweging brengen
Als men definitief lid wordt bij Better Through Movement loopt de communicatie in de regel via Facebook, nieuwsbrieven en vooral middels face-to-face contact. Althans; zo lang de desbetreffende sporter zijn of haar gezicht regelmatig laat zien in de sportschool. Als dat niet het geval is polst het team hoe het gaat met de afwezigen.
“Dankzij het systeem van SportBit kan ik de retentie van de leden makkelijk inzien. Dan kijk ik naar het lijstje van de leden dat zich al een tijd niet meer hebben aangemeld voor de events. In zo’n situatie neem ik telefonisch contact met hen op. Het is belangrijk dat je leden zich gehoord en gezien voelen. We spelen dus in op hun wensen en behoeften. Dat geldt ook voor ons lesaanbod. Daar zijn wij heel flexibel in. Als er uren niet goed worden bezocht dan halen we ze uit de agenda. Lopen de inschrijvingen snel vol, dan prikken we er lessen bij. Uiteindelijk draait het om het plezier en motivatie van de leden”, aldus Bart.
De toekomst van CrossFit
Volgens Bart ziet de toekomst voor CrossFit er rooskleurig uit. Al staan er wel een hoop veranderingen te wachten: “Er komt steeds meer aanbod qua CrossFit gerelateerde lessen. Crossfit heeft het sportlandschap echt veranderd. De sport, zoals we die kennen, moet zich blijven focussen op lessen in kleine groepen. Dat betekent meer aandacht per persoon én daardoor ook hogere tarieven. De huidige tarieven zijn te laag. Het is namelijk belangrijk dat trainers niet zomaar een choreografie bepalen voor een groep mensen, maar daadwerkelijk de persoonlijke begeleiding bieden die nodig is bij CrossFit.
Hij is van mening dat dit inzicht met betrekking tot de sport zelf ook door te vertalen valt naar de toekomst van het vakgebied. Zo sluit hij af met een tip voor startende sportondernemers: “Zet niet te laag in qua tarieven. Kijk wat je zelf waard bent en laat dat niet te veel bepalen door collega-ondernemers. Als je je prijzen verhoogt zorgt dat voor lastige gesprekken met je leden. Tot slot is het ook erg belangrijk om duidelijk te hebben wie je doelgroep is. Als deze te breed of te divers is wordt het heel lastig om een passend product aan te bieden. Focus bewaren is key.”
Sporten in Zevenbergen
Woon je in de buurt van Zevenbergen en lijkt het je leuk om te sporten bij Bart?
Kijk op de website: www.betterthroughmovement.nl
Ook interessant!
Kijk ook eens naar onze andere blogs voor meer interviews en handige tips! Bijvoorbeeld:
Interview CrossFit Papendrecht
Interview RTM Lifestyle Gym Rotterdam
Wil je meer lezen over wat software voor een gym, club of studio kan betekenen? Op onze website vind je veel informatie over functies en prijzen. We gaan graag het gesprek aan met enthousiaste ondernemers die hun sportbedrijf willen professionaliseren of opstarten.
Gratis demoGerelateerde blogs
Join de SportBit Community!
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends voor jouw sportonderneming? Schrijf je dan nu in voor onze digitale nieuwsbrief.
Een moment geduld a.u.b.