DE ROUTE VAN 0 NAAR RUIM 400 LEDEN

INTERVIEW CROSSFIT PAPENDRECHT

In dit artikel lees je het verhaal over Mark Maste als startende ondernemer. Hij vertelt over de start, de prijsbepaling en andere belangrijke zaken die erbij komen kijken als je een eigen CrossFit box opent.

MIJLPAAL

Begin dit jaar is Mark Maste met zijn CrossFit Box met ruim 400 leden verhuisd naar een nieuwe schitterende locatie.

5 jaar geleden opende CrossFit Papendrecht de deuren en werd SportBit manager voor het allereerst in gebruik genomen. Binnen het eerste jaar werd de grens van 100 leden al bereikt. Samen hebben we teruggekeken op zijn eerste jaren als ondernemer.

In dit artikel lees je het verhaal over zijn ervaringen als startende ondernemer. Hij vertelt over de start, de prijsbepaling en andere belangrijke zaken die erbij komen kijken als je een eigen CrossFit box opent.

mark

PROFIEL

Mark is eigenaar van CrossFit Papendrecht en gediplomeerd CrossFit Trainer. Sport is altijd de rode draad geweest in zijn leven. ‘Naast CrossFit, rugby ik al vanaf mijn 6e en heb ik altijd op het hoogste niveau gespeeld. Van jeugdselectie´s (Oranje U15 t/m U21) tot het nationale senioren team. CrossFit is een geweldige aanvulling op de clubtrainingen om je kracht en conditie nog meer omhoog te krijgen. Kracht en conditie is voor vrijwel iedere sport de basis.’

DE START

In 2004 is Mark begonnen met de HBO sportopleiding aan de Fontys. Sindsdien is hij werkzaam in de sportwereld. Hij heeft les en training gegeven in uiteenlopende sporten en aan alle leeftijdscategorieën. De laatste jaren voor de start van CrossFit Papendrecht heeft hij gewerkt als militair sportinstructeur bij de Landmacht.

In januari 2014 begonnen de voorbereidingen voor het openen van een CrossFit box om vervolgens 6 maanden later de eerste leden te kunnen verwelkomen.

‘Voor de bestemming van de eerste locatie heb ik gekozen voor een pand aan een drukke weg direct bij binnenkomst van Papendrecht. Om optimaal gebruik te maken van deze bestemming heb ik er voor gekozen om meteen grote raambestikkering te plaatsen om onze zichtbaarheid te vergroten.

Ik heb flexibele huurafspraken kunnen maken. Zo ging de huur pas in nadat de deuren geopend waren. Met oog op de toekomst waren er ook al uitbreidingsmogelijkheden besproken.

Over geluidsoverlast hoefde ik mij geen zorgen te maken (Denk aan muziek en vallende barbells). We zaten immers gevestigd naast een carwash.

Om lokaal bekendheid te krijgen heb ik in eerste instantie veel geld uitgegeven aan advertenties in tijdschriften, kranten en zelfs aan een video die landelijk op televisie te zien was. Hiernaast heb ik ook gebruik gemaakt van social media. Achteraf gezien had ik beter alleen kunnen investeren in social media. Dit heeft het meeste resultaat opgeleverd en is goed te meten.’

GROEI-AMBITIE

Vanaf dag 1 was het runnen van een CrossFit Box zijn full-time job. Het is dan belangrijk om serieuze doelen te stellen. N.a.v. gesprekken met andere CrossFit Box eigenaren toendertijd, werd het doel gesteld om per jaar met circa 100 leden te groeien, ongeveer 10 nieuwe leden per maand. In het begin had hij het wat minder druk, omdat het ledenaantal nog moest groeien.

“HIERDOOR HAD IK DE RUIMTE
OM OP HET JUISTE MOMENT
DE ONDERNEMING TE STUREN”.

Het was vooral van belang om lokale bekendheid te krijgen. Binnen een paar weken werden groepslessen gegeven aan 3 tot 4 personen en na een paar maanden aan 6 tot 8 personen per les. Na een jaar draaiden er volle lessen en moest het rooster uitgebreid worden.

PRIJSBEPALING

Voor het bepalen van de prijs moet je kijken naar wat je nodig hebt om jouw visie als coach en ondernemer uit te kunnen dragen en naar wie je dat wilt doen. Neem de capaciteit van je locatie en het aantal personen waar je les aan kunt geven en bereken de prijs per persoon uit op basis van de populaire uren.

“IK KEEK TE VEEL NAAR ANDERE
AANBIEDERS OM MIJ HEEN”.

Mark geeft aan dat de omzet per les rendabel moet zijn. Vraag je een te lage prijs voor een abonnement, dan kom je later in de problemen. ‘Je moet je materiaal, huur, de trainer, maar ook jezelf betalen. Het was dan ook noodzakelijk om enige tijd na de start van de onderneming een prijsverhoging door te voeren. De continuiteit van de box en de kwaliteit van de lessen moet je kunnen waarborgen. Je moet kunnen blijven investeren in o.a. het materiaal en het aantrekken van nieuwe leden.’

Opmerkelijk is dat het aanbod van CrossFit Papendrecht geen optie bevat om onbeperkt te trainen. Leden die onbeperkt trainen drukken vaak de gemiddelde prijs per lid in een les. ‘Een reële prijs om te vragen voor een onbeperkt abonnement is om en nabij 140 euro per maand, maar wie durft dat te vragen?’

PERSONEEL

‘In het begin kun je als full-time ondernemer zelf nog veel lessen draaien, maar daar moet je niet te lang aan vast willen houden.’ Bij CrossFit Papendrecht geven trainers les op ZZP basis, maar Mark raadt wel aan om als de kans zich voordoet een geschikt iemand full-time in loondienst te nemen.

“DAN WEET JE WAT JE AAN IEMAND HEBT
EN HOEVEEL JE HEM OF HAAR KAN INZETTEN.”

‘Hoe eerder je het kan veroorloven om hieraan te beginnen, hoe beter. Als ondernemer moet je je handen zo goed mogelijk vrij kunnen houden.

Onder je eigen leden loopt altijd wel iemand rond die graag trainer zou willen worden en lessen wilt geven. Je moet dan wel kritisch zijn: Is het een goede trainer of is het iemand die het voor de lol erbij wilt doen? Iedereen kan een cursus doen, dat maakt je nog geen goede trainer.’

 

PROEFLESSEN

Via SportBit manager kan je zien wie van de proeflessers lid zijn geworden en wie niet. Die kunnen dan nog eens een keer benaderd worden. ‘Mensen zijn over het algemeen heel positief na een proefles en willen vaak lid worden.’

“WIJ GEVEN EEN PROEFLES
TIJDENS ONZE NORMALE UREN”.

Natuurlijk moeten de proeflessers wel aangepaste oefeningen doen, maar ze krijgen al wel een glimp mee van wat ze kunnen gaan leren, en dat werkt heel goed. Daarna volgen diegenen die lid willen worden een basiscursus, om bepaalde technieken te leren die in de reguliere lessen gebruikt worden.

HECHTE COMMUNITY

‘Mensen leren elkaar kennen en spreken af wanneer ze komen trainen. Bij ons gebeurt dat vanzelf, maar als deze magie ontbreekt in je box dan zou ik daar wel meer op sturen. Dat kan door buiten de lessen leuke events voor je leden te organiseren zoals wedstrijdjes en bbq’s, maar ook door sociaal gedrag te stimuleren met je inschrijfsysteem.’

“VIA SPORTBIT KUNNEN
VRIENDEN ELKAAR VOLGEN EN
ZIEN WANNEER WIE TRAINT”.

Het organiseren van events kost natuurlijk extra tijd, maar het heeft een positieve invloed op het ledenbehoud.

INRICHTING VAN JE BOX

Aan de inrichting van zijn box hecht Mark veel waarde. ‘Voor wat betreft hoe je je zaal gebruikt: Het blijft altijd wel zoeken naar de meest efficiënte inrichting. Qua oppervlakte van je vloer wil je zo veel mogelijk vrij houden.’

“IK ZOU VEEL IN DE HOOGTE
WERKEN QUA SPULLEN STALLEN
MET O.A. REKKEN EN KASTEN”.

Om ruimte te scheiden heeft Mark een verplaatsbare wand. Op deze manier kan hij verschillende lessen tegelijkertijd aanbieden, maar ook de ruimte aanpassen op de grootte van de groep.

 

DIVERSE SPORTEN

Bij CrossFit Papendrecht kun je terecht voor CrossFit, Cross/Pink Boxing, Yoga en Personal training i.c.m. voedingsadvies. Voor jong en oud is er ook CrossFit Zilver en CrossFit Kids.

“JE TREKT MEER KLANTEN EN ONDER
JE EIGEN DAK HEB JE OOK WAT
AFWISSELING VOOR LEDEN”.

‘Breid alleen met een discipline uit als jijzelf of iemand anders daarin ook een kwalitatief goede les kan geven.’ Zo biedt CrossFit Papendrecht de leden meer diversiteit en vergroot hij tegelijkertijd zijn doelgroep.

zaal-1

TOEKOMST

Tot slot vroegen wij ons van Team SportBit af wat de sportieve en zakelijke doelen zijn komende tijd.

“100 KILO SNATCH! DIT JAAR ERGENS MOET WEL LUKKEN!”

Het belangrijkste is om altijd naar de toekomst te kijken en kansen te zien wanneer en waar ze zich aanbieden. Het nieuw betrede pand is gekocht door Mark. Er moet gezorgd worden dat het aantrekkelijk blijft voor leden om daar te blijven sporten en dat ze het naar hun zin hebben. Ook met het team en de mensen die je helpen zorgen dat het een leuke sportlocatie is. Daarna wordt er gekeken welke groeikansen er nog liggen.

“EEN 2e LOCATIE ZIE IK OP DIT MOMENT NIET ZITTEN”.

‘Het doel om een stabiele onderneming weg te zetten met een hechte community is goed gelukt. Er zijn altijd zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Het doel voor de komende tijd voor mij is om de volledige potentie te benutten die aanwezig is, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.’

Voor het interview heeft Mark ons uitgenodigd voor een leuke training. Dit reflecteert de fijne en persoonlijke samenwerking dat Team SportBit heeft met klanten. Wij gaan weer verder ons in te zetten om Mark en andere boxowners te helpen met het behalen van hun doelen.

zaal-2

Gerelateerde blogs