CrossFit Gymert bracht CrossFit naar Nederland

Leestijd: 2 min | 31 oktober, 2023

De vader van Niels, Charles Verschuren, haalde CrossFit in 2005 naar Nederland. Inmiddels is CrossFit Gymert een echt familiebedrijf dat zich volledig richt op zijn leden. Niels: ‘De sportbranche is niet schaalbaar. Je moet echt werken vanuit een passie voor de mensen die je wilt helpen en niet omdat je er zelf rijk van wilt worden.’

Nooit wilde Niels met mensen werken. Maar dat mislukte eigenlijk meteen toen hij na het afronden van zijn opleiding bewegingswetenschappen in de box – een sportschool gericht op CrossFit – van zijn vader ging werken. ‘Bij ons draait alles om onze leden en ik vind het dan ook heel erg belangrijk dat alles persoonlijk blijft. Onze sportschool staat in een dorp en als ik mensen op straat tegenkom, wil ik het weten als ze bij ons trainen.’ Deze persoonlijke benadering uit zich ook in de business-keuzes. ‘Wij richten ons niet alleen op het uitbouwen van ons ledenbestand, maar ook op het verbeteren van het aanbod voor de leden die al bij ons sporten.’

Familiebedrijf

Die ‘wij’ bestaat uit het gezin waarin Niels opgroeide. CrossFit Gymert is opgericht door zijn vader, Charles. Toen die het bedrijf later met twee van zijn zoons ging runnen, zette ze het bedrijf om naar een vennootschap onder firma (VOF), ook moeder Verschuren is hier onderdeel van, zo heeft zij de eindverantwoording over de schoonmaak maar ook hulp zoals o.a. oppas. De derde broer staat als trainer op de loonlijst. Niels: ‘Wij doen de business echt om mensen te helpen fitter te worden en niet alleen om geld te verdienen. Het aanbieden van sportlessen is nou eenmaal niet schaalbaar en de overheadkosten zijn hoog. Je moet als ondernemer in deze branche echt goed kijken waar je marge zit, want je houdt maar ‘een beetje’ over. Je moet het doen vanuit passie, niet omdat je er rijk van wilt worden.’

Nederlandse primeur in Gemert

En zo is CrossFit Gymert ook begonnen: vanuit passie. Net als Niels studeerde vader Verschuren bewegingswetenschappen. Naast zijn werk als fysiotherapeut was hij opleidingshoofd aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn loopbaan was hij altijd op zoek naar een antwoord op de vraag: hoe krijg je mensen nou écht fit, in de breedste zin van het woord? Zo kwam de vader van Niels uit bij CrossFit, het inmiddels wereldwijde, maar toen nog onbekende fenomeen dat via Gemert Nederland binnenkwam. De enige andere Europese box was op dat moment in Londen.

Andere tijden

Om CrossFit naar Gemert te brengen, zocht de vader van Niels via de officiële website van CrossFit contact met de oprichter. Niels: ‘Dat was toen allemaal nog een stuk minder eenvoudig dan nu. Je kon bijvoorbeeld niet zo makkelijk materialen kopen via internet.’ Als zijn vader iets uit de Verenigde Staten wilde laten komen, duurde dat lang en was dat duur. ‘Daarom gebruikte mijn vader bijvoorbeeld een basketbal die hij opensneed en met zand vulde als wallball. Ik was in die tijd zelf meer van het basketballen, maar merkte dat het houtje-touwtje ‘CrossFit’ thuis onder de veranda daarbij hielp. We trokken ons op aan een steigerbuis en deden oefeningen met een rugzak vol stenen.’

Eigen stijl

Niels rolde in het ondernemen door zijn vader. Van hem leerde hij ook zijn grote zakelijke lessen. ‘Mijn vader is vooral heel rustig gestart. Dat is ook altijd zijn advies aan andere beginnende sportondernemers: begin gewoon met een lesje in de ochtend en een lesje in de avond en bouw dat langzaam uit. Zo doen we het zelf nog steeds: langzaam groeien, langzaam groter worden. Wij kiezen er bewust voor om niet te teren op slapende leden, zoals veel grote partijen tegenwoordig doen. Dat is niet onze stijl.’ Door de jaren heen groeide de box al een paar keer uit zijn voegen. In 2018 verhuisden Niels, zijn businesspartners, het team van trainers en het hele ledenbestand naar de huidige locatie. Doordat ze die helemaal zelf bouwden, is die volledig naar wens. ‘De persoon die de box gebouwd heeft, traint er zelf ook. En we hebben laatst nog een stuk aangebouwd, waardoor de oppervlakte bijna verdubbeld is.’

Wachtlijst

CrossFit Gymert doet niet aan advertenties of aan wervende content op social. Alle klanten komen via-via binnen. ‘We hebben wel een website en een Instagram, maar die zijn niet gericht op werving. Eigenlijk gaat alles via mond-tot-mondreclame.’ En dat werkt. ‘Afhankelijk van de tijden waarop iemand wil trainen, hebben we al best lang een wachtlijst. Bovendien selecteren we onze nieuwe leden zorgvuldig door vooraf met iedereen te praten en uit te leggen waar ze voor betalen. Zo werken wij met abonnementen van een half jaar in plaats van met maandabonnementen of rittenkaarten. We zien dat mensen na een maand of twee vaak even moeten wennen aan het trainen en op deze manier ‘moet’ je dan wel doorzetten. Hierdoor komt vrijwel iedereen over dat moeilijke punt heen. En dat is top, want na die zes maanden zijn mensen eigenlijk altijd zo blij dat ze niet gestopt zijn dat ze hun abonnement steeds weer met zes maanden verlengen.’

 

 

Langzaam groeien, leuke mensen

Zo blijft de aanpak van zijn vader centraal staan: langzaam groeien met leuke mensen. ‘We doen liever wat meer kennismakingsgesprekken dan dat we leden hebben die ongemotiveerd op de vloer staan of leden die snel weer afhaken.’ Niels vindt het dan ook heel belangrijk om de cultuur in de box goed te houden. ‘Daar moet je wel wat voor doen. Een voorbeeld daarvan is trainen met oordopjes in. Dat vinden wij niet sociaal en dus zeggen we daar iets van. Want als je dingen laat gebeuren waar je het eigenlijk niet mee eens bent, dan sluipt het er toch langzaam in.’

 

Van A4 naar online overzicht 

Maar als je groeit, moeten je bedrijfsprocessen wel meegroeien. Dat zag Niels ook van dichtbij. ‘Mijn vader deed de allereerste jaren alle administratie in een groot A4-schrift. Dat ging lang goed, omdat hij precies in zijn hoofd had hoe alles zat. Maar op een gegeven moment kon dat echt niet meer. Toen heb ik gezegd dat we op zoek moesten naar software die bij ons paste. Ze werkten eerst met een ander systeem voordat ze bij SportBit manager uitkwamen. ‘Het lesaanbod is nu zo groot, dat het voor ons heel belangrijk is dat we het rooster kunnen splitsen. En hoewel mijn vader het persoonlijke contact tijdens het tweejaarlijkse facturatiemoment altijd heel fijn vond, scheelt het een hoop tijd nu we dat via SportBit voor een groot deel hebben kunnen automatiseren. Maar ook hierbij houden we de persoonlijke benadering vast. We houden bijvoorbeeld nog steeds rekening met vakanties en andere persoonlijke omstandigheden.’

 

 

Toekomst

Buitenzijde box

Voor de toekomst zit CrossFit Gymert ook wel goed. Afgelopen 2 jaar is er hard gebouwd aan de aanbouw die de box dubbel zo groot gemaakt heeft. En zijn er onlangs twee nieuwe vennoten aangesloten met o.a. het hele nieuwe aanbod van paaldanslessen.

Welke toekomstplannen er ook zijn voor CrossFit Gymert en zijn 2 nieuwe vennoten, SportBit Manager zal meegroeien, meedenken en adviseren.

Gerelateerde blogs