Marketing voor je sportonderneming
Het aantal leden
Het voortbestaan van een sportschool of fitness, in welke vorm dan ook, is mede gebaseerd op het ledenaantal. Het blijft heel eenvoudig: hoe meer betalende leden je hebt, hoe financieel zekerder je bent richting de toekomst.
De uitdaging voor alle eigenaren, dan wel clubmanagers, is natuurlijk om zoveel mogelijk omzet uit je leden te halen. Om dat te kunnen realiseren heb je een stukje marketing nodig.
Marketing voor jouw sportschool
Bij het starten van je sportonderneming heb je als het goed is een doordacht plan gemaakt en nagedacht over wie je het liefste in je sportschool zou zien. Of ook wel wie jouw doelgroep is. Denk hierbij aan senioren of juist kinderen. Maar ook meer coaching naar gezonde lifestyle of echt weight lifting of bodybuilding.
Meer vertellen we je in onze blog over het starten van je eigen sportschool.
De 5 P’s van marketing
Wanneer je gewenste doelgroep duidelijk is, kun je aan de slag met de vijf P’s van marketing:
– Prijs
– Plaats
– Product
– Promotie
– Personeel
Daarbij kun je aan de volgende onderwerpen denken;
- Welk product (les) aanbod past het beste bij jouw doelgroep?
- Welke locatie is toegankelijk, praktisch en logisch voor deze groep?
- Wat is de juiste prijs? Kijk hiervoor ook naar de concurrent in de buurt!
- Welk personeel past bij mijn doelgroep?
Als je de eerste 4 P’s voor jezelf duidelijk hebt, pas dan kun je aandacht gaan geven aan de 5de P, die van Promotie.
Professioneel advies inwinnen
Wil je echt aan de slag met online marketing en heb je hier weinig tot geen ervaring mee? Dan is het raadzaam om je te laten adviseren door een professional in de marketingwereld. Kijk allereerst in je direct omgeving of er mensen zijn die daar verstand van hebben en jou hierin kunnen ondersteunen. Wanneer dit niet het geval is, kun je het best zoeken naar een online marketingbureau, eventueel eentje die gespecialiseerd is in fitness en sportscholen.
Gerelateerde blogs
Join de SportBit Community!
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends voor jouw sportonderneming? Schrijf je dan nu in voor onze digitale nieuwsbrief.
Een moment geduld a.u.b.