Hoe maak je een goed werkend rooster
Rooster zo eenvoudig mogelijk
Niet helemaal! Om je rooster goed op te stellen is het handig om op voorhand al goed over bepaalde zaken na te denken zodat het aanbod en aanmeld proces voor je leden makkelijk, duidelijk en zo flexibel mogelijk blijft.
Bepaal het maximaal aantal deelnemers
Het maximaal aantal deelnemers is uiteraard van vele factoren afhankelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ruimte, doelgroep en les type.
Bedenk voor jezelf welke factoren bij jou bepalend zijn voor de groepsgrootte en vind hier een juiste balans in.
Bepaal het maximaal aantal proeflesplekken
Ook dit is weer erg afhankelijk van verschillende factoren en ook in welke fase jouw bedrijf zich bevindt.
In de opstartfase ben je wellicht blij met elke aanmelding en zullen er meer proeflesplekken beschikbaar zijn dan wanneer er zich al een vastere groep leden heeft gevormd.
Bepaal hierin ook op voorhand jouw strategie.
In het begin zullen meerdere proeflesplekken heel fijn zijn, maar op een later moment kan het vaste leden wellicht afschrikken wanneer zij deelnemen aan een les waarin geen bekende medeleden aan deelnemen.
Aparte proefles lessen is natuurlijk ook een optie, hierbij ervaren de ‘proeflessers’ enkel niet de sfeer van een reguliere les.
Bepaal dus goed voor je zelf hoe en op welke schaal je proefles plekken wilt aanbieden en wanneer dit voor jou acceptabel is om dit in een verder stadium iets naar beneden bij te stellen of misschien weer op te schalen.
Aan- en afmeldstrategie
Houden jouw leden van vastigheid of juist van flexibiliteit? Hiermee bedoelen we; komen de leden steevast naar dezelfde les of melden zij zich graag zelf aan voor de lessen waaraan zij willen deelnemen.
In het tweede geval is het belangrijk om goed na te denken over hoe lang van te voren je leden de mogelijkheid wilt geven zich aan te kunnen melden.
Flexibiliteit betekent niet per definitie tot ver in de toekomst aan kunnen melden. Je wilt namelijk voorkomen dat leden zich maar voor lessen gaan aanmelden om een plekje te bemachtigen en later pas beslissen of zij wel of niet komen, om zich vervolgens weer af te melden.
Om deze situatie zo veel mogelijk in te perken zien wij vaak dat er een aanmeld periode wordt gehanteerd tussen 2 tot 4 weken voor aanvang van de training.
Het afmelden is hierin natuurlijk ook erg belangrijk. Geef je leden altijd de mogelijkheid om zich af te kunnen melden. Het niet mogelijk maken van afmelden heeft enkel tot gevolg dat een lid niet komt opdagen en onterecht een plek op de deelnemerslijst bezet houdt, of dat jij of jouw trainer via Whatsapp of SMS afmeldingen gaat ontvangen – als leden niet kunnen of willen komen, dan komen ze niet. Je kan natuurlijk wel nadenken over gratis en niet-gratis afmelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; tot 2 uur voor aanvang van de les is het afmelden gratis, meld je je binnen de 2 uur voor aanvang van de les af dan wordt de les als nog in rekening gebracht.
Probeer iets nieuws
Wanneer je merkt dat een bepaalde les minder goed loopt, hoeft dat niet altijd aan het tijdstip te liggen. Probeer hierin dan iets nieuws. Verander eens het lestype, trainer en/of groepsgrootte – wellicht zijn de leden die op dat tijdstip beschikbaar zijn juist geïnteresseerd in iets anders.
Blijf evalueren en luisteren naar je leden
Blijf de bezetting van je lessen en het aan- en afmeldgedrag van leden monitoren. Dit in combinatie met (bijvoorbeeld) een periodieke enquête biedt jou de kans om jouw lesaanbod continue toe te spitsen op de behoeftes van jouw leden/doelgroep.
Automatisering
De processen en communicatie omtrent het opstellen van lesroosters, inplannen en annuleren van lessen en het aan- en afmelden kan via software en apps eenvoudig worden geautomatiseerd. Je bent aanzienlijk minder uren kwijt en het geeft je veel inzicht in hoe bepaalde zaken lopen.
Sportbit Manager biedt een all-in-one software en bijbehorende app die jou helpen van deze automatiseringsslag en bij de groei van je onderneming. Denk ook aan oplossingen op het gebied van ledenadministratie, betalingen, communicatie en tools voor het creëren van een hechte community. Er zijn verschillende pakketten die aansluiten op de fase waarin jouw onderneming zich bevindt. Of je nou een starter, middelgrote gym of grote studio bent.
Meer informatie
Kun je wel wat hulp gebruiken bij de creatie van je rooster? Natuurlijk helpen we je graag op weg.
Bel ons direct op 0165 713001 of vraag online een demo aan
Demo aanvraag
Gerelateerde blogs
Join de SportBit Community!
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends voor jouw sportonderneming? Schrijf je dan nu in voor onze digitale nieuwsbrief.
Een moment geduld a.u.b.