Ondernemingsplan nodig om je eigen sportschool te starten?
Je wilt graag een eigen sportschool starten? Top idee! De enige vraag is alleen: hoe? Wat is je idee? Kan je er geld mee gaan verdienen en hoeveel geld heb je nodig voor de investering? Kan je de investering zelf financieren of heb je daar hulp bij nodig? Een hele hoop vragen dus.
Voor wat algemene voorbeelden van een ondernemingsplan kan je altijd terecht bij de Kamer van Koophandel. Daar vind je een aantal mooie templates, welke je helemaal naar wens kan aanpassen naar het plan voor jouw toekomstige sportschool.
Heb jij je eerste concept plan klaarliggen? Laat dit dan eens lezen door de mensen om je heen. Familie, vrienden of mensen uit jouw netwerk kunnen namelijk perfect inschatten of dit de juiste match voor jou is en of het ondernemingsplan goed in elkaar zit.
Trends in de sportwereld
Tijdens het schrijven van je ondernemingsplan is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen in de markt. Wat zijn de trends in de sportwereld en zijn daar ook specifieke trends in te vinden voor een sportschool? Hoe gaat het met de economie en hoeveel geld heeft iedereen ervoor over om te kunnen sporten?
Een aantal belangrijke vragen zijn goed om daarbij op te nemen:
• De vraag naar langere (jaar)abonnementen neemt af. Hoe ga jij hierop inspelen met het afstemmen van jouw abonnementen?
• Wat is jouw toegevoegde waarde ten opzichte van de low-budget aanbieders en wat maakt jouw prijs dan rechtvaardig?
• Wat ga je doen om het verloop van je leden tegen te gaan?
• De mate waarin mensen sporten hangt vaak af van het seizoen en andere economische factoren. Hoe ga je hier mee om en hoe vang je dit financieel op als het moet?
Vind je het lastig om deze trends zelf te ontdekken? Stap is binnen bij een sportschool en ga het gesprek aan. Alle andere sportscholen hebben ook allemaal een ondernemingsplan moeten schrijven en samen kom je nou eenmaal een stuk verder!
Marketingactiviteiten
Een ander belangrijk onderdeel wat terug moet komen in je ondernemingsplan zijn je marketing activiteiten. Hoe ga jij ervoor zorgen dat iedereen weet wie jij bent? Wat ga je doen om te zorgen dat potentiële leden weten wat jij aanbiedt. Ga je voor een groot billboard langs de snelweg of kies je voor een social media campagne?
Belangrijk hier is om heel duidelijk voor jezelf te bepalen wat de doelgroep is voor jouw box, club of studio. Focus jij met jouw sportschool op de jongeren of wil je juist op ouderen richten? Als je deze vraag goed in kaart gebracht hebt, is het goed om te onderzoeken waar deze doelgroep te vinden is. Bevinden ze zich vooral online of offline en via welke kanalen dan vooral?
Er zijn een aantal marketingactiviteiten waar je aan kunt denken:
• Flyeren in de omgeving
• Social media berichten (gratis)
• Adverteren op social media (betaald)
• Vind de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt en maak jezelf herkenbaar met posters en/of flyers op deze plek.
• Probeer samenwerkingen aan te gaan met personen of bedrijven die jouw aandacht geven binnen je doelgroep, denk aan scholen als je je richt op studenten.
Voordat je deze marketing activiteiten gaat uitvoeren is het belangrijk om te weten welke boodschap je wilt overdragen naar jouw doelgroep. Wat wil je duidelijk maken en hoe moet je jouw doelgroep benaderen? Valt je doelgroep voor een starters actie of moet jouw nieuwe box, club of studio er helemaal hip uit zien?
Concurrenten
Om de boodschap goed te kunnen bepalen is het goed om te kijken naar wat jouw concurrentie doet. Je wilt natuurlijk wel opvallen tussen de anderen. Kies niet voor precies dezelfde prijzen en acties. Zorg dat jouw box, club of studio aantrekkelijk wordt voor een groot publiek.
Om dit allemaal goed in kaart te brengen is het goed om een concurrentieanalyse te maken. Hierin ga je grondig op zoek naar de concurrenten in jouw buurt en maak je van alle informatie één duidelijk overzicht.
Om je al een beetje op weg te helpen hebben wij een aantal vragen opgesteld om te starten met jouw concurrentieanalyse:
• Hoeveel en wie zijn de andere ondernemers die gerelateerd zijn aan mijn school of studio?
• Welke producten en diensten bieden zij aan?
• Welke doelgroep richten zij zich op?
• Welke prijzen berekenen zij en hoe gaan ze om met het geven van kortingen?
• Welke marketingactiviteiten rollen zij uit?
• Wat doet de concurrent aan klantenbinding en -retentie?
Probeer wat leden te spreken en luister goed naar wat zij als grote voordelen zien van deze concurrent. Denk hierbij aan parkeergelegenheid, goed werkende app voor aan- en afmelden, hygiëne, lesaanbod, openingstijden.
Financiële plaatje
Mooi, de eerste grote stappen zijn gezet! Nu komt het financiële gedeelte. Dit is het gedeelte waar het echt alleen om jou gaat. Zijn die plannen die in je hoofd zitten haalbaar en heb je hierbij hulp nodig of kan je het zelf bekostigen?
Daarbij zijn er ook verschillende opties met het huren of kopen. Koop jij de locatie of ga jij dit huren? Moet je de ruimte nog verbouwen? Ga je de materialen voor het sporten zelf aanschaffen, huren of misschien wel leasen? Kan je jouw box, club of studio alleen draaien of heb je personeel nodig? Hoe ga je de marketing activiteiten betalen en verkrijg je alle vergunningen? Ga je je eigen administratie doen of moet je aan de slag met een boekhouder?
Kortom: een hele lijst met vragen die alleen jij kan beantwoorden. Kan je dit zelf financieren of heb je hulp van de bank of een ander nodig?
Ook goed om te weten, is wat je doel is van het aantal leden. Hoeveel levert elk lid op en hoeveel leden heb je dan nodig om uit de kosten te komen? Is dit doel haalbaar of moet je je tarieven misschien wat bijschaven? Het is goed om voor dit soort vragen een adviseur in te schakelen. Je wilt natuurlijk voor verrassingen komen te staan bij het opstarten van jouw box, club of studio.
Last but not least, betrek andere mensen bij je ondernemingsplan. Laat anderen meedenken met lastige kwesties en sta open voor de mening van een ander. Het is goed om te horen of jouw droomplannen ook daadwerkelijk kunnen slagen. Hier zal je later alleen maar baat bij hebben!
Jouw sportieve business partner
Is jouw plan helemaal uitgewerkt? Goed bezig! Nu is het tijd om verder te gaan kijken voor jouw nieuwe sportschool. Hoe ga je bijvoorbeeld je ledenadministratie bijhouden en is het misschien goed om met een app te werken voor je leden? Kijk dan nog eens goed naar de mogelijkheden voor een passend systeem op www.sportbitmanager.nl
Wij wensen jou heel veel succes en wijsheid!!
Ook interessant!
Naast verschillende blogartikelen hebben we ook interviews van SportBit klanten.
Lees hier het interview van Bart Matheeuwissen over zijn bedrijf Better Through Movement.
Gerelateerde blogs
Join de SportBit Community!
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends voor jouw sportonderneming? Schrijf je dan nu in voor onze digitale nieuwsbrief.
Een moment geduld a.u.b.