Een praktische gids voor sportondernemers

Tevreden leden zijn goud waard

Leestijd: 0.5 min | 1 augustus, 2023

Het belang van tevreden leden

Als ondernemer van een sportlocatie is het behouden van leden een belangrijke pilaar voor de groei van de onderneming. Leden vormen immers de ruggengraat van je bedrijf en fungeren tevens als krachtige marketingambassadeurs.

Wanneer er positief gepraat wordt over jouw sportschool richting familie en vrienden, kan dit leiden tot nieuwe geïnteresseerden met als gevolg een grotere klantenkring.

Het is dus van cruciaal belang dat leden tevreden zijn, maar hoe zorg je ervoor dat leden tevreden blijven?

Hoe zorg je voor tevreden leden?

Als software partner van een ruim aanbod aan sportclubs staan wij in verbinding met veel actieve sportondernemers. Wij delen graag onze ervaringen en de ervaringen die met ons gedeeld worden. We sommen een aantal tips op om je bewust van te worden:

  1. Bied diensten passend bij de wensen van jouw doelgroep
    Het is van groot belang om te begrijpen wie je doelgroep is. Richt je je op specifieke groepen, zoals senioren, gewichtheffers of studenten? Elke doelgroep heeft unieke wensen en behoeften als het gaat om sportfaciliteiten en -aanbod. Als je doelgroep minder specifiek is, overweeg dan het uitvoeren van een ledenenquête om te ontdekken wat zij graag willen. Lees ook ons blog over je eigen sportschool starten.

  2. Zorg voor een gezonde bezetting van het rooster
    Een lege groepsles is niet gezellig, maar nooit kunnen reserveren voor de populaire uren is ook niet goed.
  1. Onderhoud goed contact met je leden
    Hoe leuk is het als je op je verjaardag een bericht of kaartje ontvangt van jouw sportschool? Of een leuke bericht als je een jaar lid bent. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor het organiseren van een event. Jaarlijkse BBQ, sportdag voor het goede doel, noem het maar op.

 

  1. Maak gebruik van een handige app
    Een handige manier om het gemak voor je leden te vergroten, is het gebruik van een app. Zo’n app kan gekoppeld worden aan je ledenadministratiesoftware en biedt talloze voordelen. Leden kunnen zichzelf eenvoudig aan- en afmelden voor lessen, het lesaanbod bekijken en zien welke van hun sportbuddies zich hebben aangemeld voor bepaalde lessen. Bovendien kunnen ze hun abonnementen en rittenkaarten beheren en aankopen doen. Een win-winsituatie voor zowel de sportschool als de leden.
  2. Beloon de loyaliteit van leden
    Heb je leden die al een tijd lid zijn, beloon ze eens met bijvoorbeeld een branded t-shirt, bidon of iets anders leuks wat past bij jouw gym.
  3. Geef inzicht in de persoonlijke ontwikkeling van het lid
    Het tracken van de sportprestaties van je leden is een heel fijn middel om je leden tevreden te houden en om continuïteit te bieden.

Maak kennis met SportBit Manager

SportBit Manager biedt een uitgebreide oplossing voor sportschoolbeheer met drie belangrijke omgevingen:

  • De backoffice: Het hart van het systeem waar alle informatie wordt beheerd. Hier kun je jouw eigen huisstijl kleuren en logo toepassen, zodat je leden de app gemakkelijk herkennen. Bovendien kun je verschillende abonnementsvormen aanmaken.
  • Het webportaal: Dit is de webversie van de app met extra functies, zoals de proeflesplanner en de klantreis die daarop volgt.
  • De app voor leden en trainers: Een handige tool voor zowel leden als trainers om hun eigen ‘administratie’ bij te houden. De app biedt diverse functies, zoals les reserveren, rooster bekijken, deelnemers aan een training bekijken, trainingen loggen en WOD’s bekijken.

De kracht van SportBit Manager bewezen door tevreden leden

Om de effectiviteit van SportBit Manager te bewijzen, heeft het team achter de software een enquête gehouden onder meer dan 100 leden van verschillende sportscholen. De resultaten waren veelbelovend.

 

De leden zijn erg tevreden over het gebruiksgemak van de app en gaven ze hoge waarderingen, variërend van 4,1 tot 4,6 (schaal 1-5).

  • Gebruiksgemak 4,4
  • Gebruiksgemak van het rooster en inschrijven 4,6
  • Aanschaffen/verlengen rittenkaart 4,1
  • Wachtlijst functie 4,3

Een ander belangrijk punt waarover tevredenheid heerst, is de stabiliteit van de app, omdat leden zelden storingen of bugs ervaren.

Conclusie: investeren in tevreden leden loont

Met tevreden leden als waardevolle troeven voor je sportschool, is het essentieel om hun behoeften en wensen serieus te nemen. Het gebruik van ledenadministratiesoftware met een geïntegreerde app, zoals SportBit Manager, kan je helpen om aan deze behoeften te voldoen en het gemak en de tevredenheid van je leden te vergroten.

Wil je meer ontdekken over de vele functionaliteiten van SportBit Manager? Klik dan verder op de website voor meer informatie en maak kennis met deze uitgebreide oplossing voor sportondernemers. Tevreden leden zijn goud waard voor jouw sportonderneming!

 

Bekijk hier de verschillende functiesLees hier wat klantverhalen

Gerelateerde blogs