Marketing voor je sportonderneming

Wil jij je onderneming ook toekomstbestendig maken? Een belangrijk aspect hier voor is dat je betalende leden moet hebben om je geldstromen op orde te houden.

Het aantal leden

Het voortbestaan van een sportschool of fitness, in welke vorm dan ook, is mede gebaseerd op het ledenaantal. Het blijft heel eenvoudig: hoe meer betalende leden je hebt, hoe financieel zekerder je bent richting de toekomst. De uitdaging voor alle eigenaren, dan wel clubmanagers, is natuurlijk om zoveel mogelijk omzet uit je leden te halen. Om dat te kunnen realiseren heb je een stukje marketing nodig.

Marketing voor jouw sportschool

Bij marketing gaan we kijken naar de vijf P’s:

  • Prijs
  • Plaats
  • Product
  • Promotie
  • Personeel

Bij het starten van je sportonderneming heb je als het goed is een doordacht plan gemaakt en nagedacht over wie je het liefste in je sportschool zou zien. Of ook wel wie jouw doelgroep is. Denk hierbij aan senioren of juist kinderen. Maar ook meer coaching naar gezonde lifestyle of echt weight lifting of bodybuilding.

 

Meer vertellen we je in onze blog over het starten van je eigen sportschool

De 5 P’s van marketing

Wanneer je gewenste doelgroep duidelijk is, kun je aan de slag met de vijf P’s van marketing. Daarbij kun je aan de volgende onderwerpen denken;

  • Welk product (les) aanbod past het beste bij jouw doelgroep?
  • Welke locatie is toegankelijk, praktisch en logisch voor deze groep?
  • Wat is de juiste prijs? Kijk hiervoor ook naar de concurrent in de buurt!
  • Welk personeel past bij mijn doelgroep?

Als je de eerste 4 P’s voor jezelf duidelijk hebt, pas dan kun je aandacht gaan geven aan de 5de P, die van Promotie.

 

Promotie van jouw sportschool

Er zijn veel verschillende manieren om jouw product onder de aandacht te brengen bij je gewenste doelgroep. Heel groot gedacht kun je dan bijvoorbeeld radiocommercials inkopen, wat kleiner kun je denken aan flyers uitdelen daar waar jouw doelgroep is.

Een andere, steeds belangrijkere manier van promotie, is het gebruik van online media kanalen. Bijvoorbeeld de ranking op Google, waarbij de opbouw van je eigen website van cruciaal belang is. Maar ook je aanwezigheid op Facebook, Instagram en voor enkele TikTok kunnen zorgen dat je zichtbaar bent voor de personen die je graag in jouw sportonderneming wilt zien.

 

Wil je echt aan de slag met online marketing en heb je hier weinig tot geen ervaring mee? Dan is het raadzaam om je te laten adviseren door een professional in de marketingwereld. Kijk allereerst in je direct omgeving of er mensen zijn die daar verstand van hebben en jou hierin kunnen ondersteunen. Wanneer dit niet het geval is, kun je het best zoeken naar een online marketingbureau, eventueel eentje die gespecialiseerd is in fitness en sportscholen.

Samenwerking

SportBit manager werkt samen met We Boost Brands uit Roosendaal. Een fijn online marketing bureau die ons helpt met de beste vindbaarheid op Google en acties op social media om meer mensen bekend te maken van ons merk en onze software.

Benieuwd? Kijk op www.weboostbrands.nl