Groeien van je sportonderneming

Je bent op de goede weg maar wilt graag verder groeien? Je merkt dat er steeds meer leden opzeggen die je graag zou willen behouden? Lees verder…..

Do's en Don'ts

Wanneer je je eigen sportclub of studio gestart bent is alles nog helemaal nieuw en ben je ontzettend druk met het opstarten van alle activiteiten. Zodra je sportonderneming al lekker draait is het ook belangrijk om al je leden te behouden en te zorgen voor nóg meer nieuwe leden.

Via deze blog proberen wij je een beetje op weg te helpen met de Do’s en Don’ts voor de verdere groei van jouw club of studio.

Social media

Om te beginnen raden wij je aan om, wanneer je dit nog niet doet, gebruik te maken van de verschillende social media kanalen. Wanneer je regelmatig een relevante post plaatst en mensen actief gaat volgen, zal het aantal mensen dat jou gaat volgen ook stijgen. Zodoende wordt je bereik steeds groter (een olievlek). Op deze manier vergroot je de zogenoemde naamsbekendheid van jouw club of studio en wanneer mensen dan overwegen om te gaan sporten, komt jouw naam ‘boven drijven’ en komen zo op jouw website terecht.

 

Zorg er dan wel voor dat je website zodanig goed staat dat het heel makkelijk is om contact te zoeken of om direct een proefles in te plannen. Om eventueel potentiële leden over de zogenoemde streep te trekken kun je er ook voor kiezen om wat extra promotie activiteiten te doen. Dit kan variëren van het geven van een korting tot het organiseren van een speciale ‘instap’ activiteit. Belangrijk hierbij is om altijd goed na te denken over je doelgroep en hier iets passends bij aanbiedt.

Contact met je leden

Nadat je je focust op de groei van nieuwe leden, is het ook van belang dat je de achterdeur gesloten houdt. Ofwel dat je je bestaande leden ook wel daadwerkelijk (actief) houdt. Dit is natuurlijk makkelijk gezegd en er is ook niet één bepaalde succesfactor die je moet doen. Wat het beste werkt in alle gevallen is om te blijven communiceren. Daarnaast is het goed om:

  • Je leden die al een aantal weken al niet meer zijn geweest goed in de gaten houden. Neem contact op en informeer of je ze ergens bij kan helpen.
  • Check onder je leden of er blessures zijn en hoe het daarmee gaat. Kan je een persoonlijk advies aanleveren voor bepaalde oefeningen bijvoorbeeld?
  • Houd de verjaardagen van je leden in de gaten. Het is altijd leuk om op deze dag iets te laten weten!

Deze kleine touchpoints zorgen er voor dat de leden zich meer verbonden voelen met de club of studio en zullen minder snel opzeggen.

 

Een verdere stap die wij adviseren is het creëren van een community. Dit houdt in dat leden onderling met elkaar in contact kunnen komen door bijvoorbeeld het inzien van elkaars log gegevens en hierop reageren. Maar ook door het maken van een zogenoemde wall (prikbord) waar je allerlei leuke berichten op kunt delen. Een softwarepakket zoals van SportBit manager kan jou hierbij helpen!

Uitbreiding van jouw sportonderneming

Ook is belangrijk om te gaan kijken naar een verdere groei van jouw sportonderneming. Misschien is er een mogelijkheid om het lesaanbod uit te breiden of meer verdieping te creëren in je huidige lessen. Wanneer je nu alleen maar de focus hebt op één specifieke tak van sport zou je kunnen overwegen dit te verbreden. Voorbeelden hiervan zijn CrossFit boxen die ook wat meer ruimte bieden voor persoonlijke coaching waarbij je ook voedingsadvies kan aanbieden. Ook is het goed om te kijken naar nieuwe mogelijkheden binnen jouw club, box of school. Denk bijvoorbeeld aan een Bootcamp met daarbij het aanbod voor Urban Bootcamp. Of yoga en dan een verbreding naar Hot Yoga.

Hierbij is het ook weer van belang om goed te kijken naar je doelgroep. Past het huidige aanbod nog steeds en zijn er eventueel andere wensen vanuit je leden?

Daarnaast is het ook belangrijk om sportieve rages in de gaten te houden. Wanneer dit aan komt waaien is het goed om te kijken of dit past binnen jouw onderneming en hier dan zo snel mogelijk op inspelen. Dit kan zeker een bijdrage leveren aan een flinke boost van je leden.

Personeel

Misschien iets minder voor de hand liggend maar ook jouw personeel is belangrijk voor je leden. Wanneer je personeel goed aansluit bij je leden is er een betere en leuke interactie met elkaar. Ook dit draagt bij aan de community building én behoud van je leden. Zelf zou je nou eenmaal er ook voor kiezen om naar een plek te gaan met leuke mensen om je heen.

Daarnaast is het bij het aannemen van nieuw personeel ook vaak een pluspunt dat hij of zij nieuwe leden met zich mee kan brengen.

Kosten besparingen

Last but not least, kosten besparingen! Om het zo leuk mogelijk te houden voor jouw leden en personeel is het goed om te kijken naar besparingen omtrent tijd en kosten. Een handige tool hierbij is een software pakket waarin al jouw vorderingen, werkzaamheden en administratie automatisch bijgehouden wordt. Dat scheelt je als eigenaar van een club, box of sportschool een hoop tijd waardoor je dit gemakkelijk in andere ontwikkelingen kan steken. Dit helpt automatisch ook weer in de kosten die je anders zélf moet maken. Je wilt als aankomend personeelslid tenslotte graag werken bij iemand die de bedrijfsstructuur goed op orde heeft.

Contact

Wij wensen je heel veel succes met de groei van jouw sportonderneming. Wil je meer weten over ons software pakket en wat dit kan doen voor jouw sportonderneming? Klik hier om direct een demo aan te vragen en in contact te komen met één van onze sales medewerkers.

Demo aanvraag