Hoe creëer ik een hechte community in mijn sportschool?

Leestijd: 2 min | 5 februari, 2024

Een hechte community is onmisbaar voor een gezonde club of studio. Als eigenaar en ondernemer is het belangrijk om focus te hebben op het vinden van nieuwe leden. Dit is de manier om je sportschool te laten groeien, met natuurlijk wel het juiste sportaanbod.

Echter, terwijl je je energie steekt in het verwelkomen van nieuwe gezichten, is het even belangrijk om te investeren in het behouden van je bestaande leden. Hier komt het gevoel van een hechte community om de hoek kijken.

Maar wat is een hechte community en waarom is dit zo belangrijk? In deze blog vertellen we je meer over dit onderwerp en gaan we antwoord geven op onder andere de volgende vragen:

  • Wat is een hechte community?
  • Wat zijn de voordelen van een hechte community als sportschool?
  • Hoe creëer je een hechte community in je eigen sportschool?
  • Wat moet je echt niet doen bij een hechte community?

Om te beginnen ‘Wat is een community’?

Een community is een plek waar een groep mensen met dezelfde interesses, normen of waarden bij elkaar komt. Binnen een community delen mensen deze interesses of waarden met elkaar en zoeken ze gemeenschap. Interactie is een belangrijk onderdeel van de community.

Door deel uit te maken van een online fitness community kunnen deelnemers elkaar ondersteunen en motiveren, kennis en ervaringen delen, en elkaar uitdagen om beter te worden. Dit kan helpen om een gevoel van verbondenheid te creëren en deelnemers te inspireren en te motiveren om hun fitnessdoelen te bereiken.

Er is echter wel een verschil tussen het begrip “community” en “online community”. Beide begrippen zijn van cruciaal belang voor je sportschool. Maar wat is dit verschil?

Wat is een online community?

Online community verwijst naar de interacties via sociale media, forums, blogs en in-app berichten, zoals je zou verwachten. Aan de andere kant omvat community ook persoonlijke activiteiten, bijvoorbeeld in de sportschool. Denk aan informele ontmoetingen zoals een drankje voor of na de les, maar ook aan grotere evenementen zoals een jaarlijkse BBQ of andere leuke activiteiten die de onderlinge band versterken.

Een online community is steeds belangrijker geworden. Het blijft niet alleen meer bij het fysieke contact op locatie, maar ook het contact buiten de sportschool via je telefoon. Als sportschool kun je hier op inspelen met de juiste software. Later in deze blog leggen we je uit hoe je dit kan doen!

BEKIJK HOE SPORTBIT JE COMMUNITY KAN VERBETEREN 

 

Wat is het verschil tussen een open of gesloten community?

Een community kan open zijn voor iedereen. Dan heeft iedereen toegang tot alle informatie, discussies en activiteiten. Daarnaast kun je, zoals je verwacht, ook een gesloten community opzetten waar leden alleen toegang hebben als ze uitgenodigd worden voor de groep.

Dit heeft voordelen en nadelen. Voordeel is dat je bijvoorbeeld een groep kan aanmaken per les type (dans versus gym). Aan de andere kant kunnen leden zich buitengesloten gaan voelen. Het is dus goed om na te denken of welk type community je zou willen in jouw onderneming.

 

 

Wat is dan een hechte community?

Een hechte community binnen een sportschool is een groep mensen die niet alleen samen sporten, maar ook een sterke sociale band hebben ontwikkeld. Deze leden voelen zich echt verbonden met de sportschool en met elkaar, wat bijdraagt aan een positieve en ondersteunende omgeving.

Een hechte community kan een cruciale factor zijn bij het behouden van leden en het stimuleren van consistente deelname aan sportieve activiteiten. Het creëren van zo’n gemeenschap vergt vaak inspanningen van zowel de sportschool als de leden zelf.

Wat zijn de voordelen van een hechte community als sportschool

Een hechte community is de fundering voor een succesvolle sportschool. Hoe meer een lid zich thuis voelt, gemotiveerd raakt en het sociale aspect van de sportschool ervaart, des te groter is de kans dat deze langer betrokken blijft en een loyale klant wordt.

Maar een hechte community zorgt voor veel meer dan dat. Het zorgt er namelijk voor dat je leden echt fans zijn van jouw bedrijf! Hieronder hebben we de 4 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet:

fitness-portrait-friends-happy-be-gym-group-workout-session-teamwork-training-classes-smile-community-healthy-sports-people-excited-cardio-exercises-with-diversity
  • Een hechte community motiveert je leden

Wanneer mensen onderdeel zijn of zich onderdeel voelen van een community kan ze dit motiveren. Motiveren om vaker naar de sportschool te komen. Motiveren om gedurende de lessen net even een extra squat er uit te persen en ook ‘buddy’s’ motiveren om net even wat meer uit zichzelf te halen.

  • Een community biedt waardevolle feedback en inspiratie

Wanneer je op lange termijn een succesvolle onderneming wilt bieden, is het belangrijk dat je aan je leden laat zien dat je continu wilt verbeteren. Hoe doe je dit? Door feedback te vragen aan je klanten. Wat zouden zij graag willen zien als verbeteringen?

Een hechte community met trouwe leden biedt enorm veel waardevolle input en zijn vaak open en eerlijk over wat er verbeterd kan worden binnen jouw bedrijf. Gebruik deze gesprekken goed, zo kom je achter de verhalen die er spelen binnen jouw club en ook achter eventuele klachten of wensen.

Benieuwd hoe je het beste deze feedback kan verkrijgen bij je leden? Lees hier onze blog voor het optimaliseren van je klanttevredenheid met enquêtes.

  • Een community helpt bij het werven van nieuwe leden

Eén van de krachtigste marketinginstrumenten die er bestaan, is mond-tot-mondreclame. Deze vorm van marketing is van onschatbare waarde. Het zijn de leden die enthousiast praten over jouw sportschool en daarmee andere potentiële leden aantrekken. Dit zijn je fans en de beste vorm van marketing die je kunt krijgen! Het is de kracht van persoonlijke aanbevelingen en positieve ervaringen die jouw sportschool laten groeien.

  • Een community laat je sportschool groeien!

Groei van je onderneming zit in verschillende onderdelen. Ten eerste de aanloop van nieuwe leden. (meer over te lezen in de blog marketing voor je sportonderneming) Daarnaast, even zo belangrijk, het behoud van je bestaande leden.

Een hechte community zorgt ervoor dat “de achterdeur dicht blijft”. Je kunt iedere maand nieuwe leden binnenhalen, maar als er net zoveel vertrekken, kun je de onderneming niet verder laten groeien. Een hechte community is dus cruciaal voor verdere groei!

Een ander belangrijk aspect is ook de omzet per lid. Kijk af en toe eens of dit nog wel optimaal is en past bij je huidige ontwikkelingen.

De software van SportBit helpt je met het creëren van een hechte community

Na het lezen van de vorige alinea ben je er 100% van overtuigd dat een hechte community jouw sportschool naar het volgende niveau tilt! Maar hoe creëer je dan een hechte community?

Binnen de software van SportBit manager bieden we verschillende mogelijkheden om je te ondersteunen bij het creëren van een community. Hierdoor stimuleer je niet alleen de community binnen de sportschool maar ook de ‘online community’ waar steeds meer leden behoefte aan hebben.

Probeer SportBit 30 dagen gratis

app-impressie

Hoe creëer je een hechte community in je eigen sportschool?

  1. Organiseer evenementen in je sportschool

Het begint eigenlijk vrij ‘eenvoudig’.  Bedenk een leuke event, dat past bij jouw onderneming/filosofie en nodig hier alle leden voor uit. Dit zal misschien niet direct storm lopen, maar hier zullen wel diegene op afkomen die interesse hebben in de sociale aspecten. Denk hierbij aan een BBQ, borrel of een andere leuke workshop.

De software van SportBit manager kun je gebruiken bij het aanmelden van het event en eventuele betalingen (voor bijv. introducés).

  1. Buddies volgen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat één van de populairste motivaties om naar de sportschool te gaan is het hebben van sociale contacten. Met “het buddy volgsysteem” van SportBit Manager weten jouw leden wanneer vrienden deel uit maken van een groepsles. Altijd leuker om met een buddy te trainen!

  1. Community wall

Leden hebben behoefte aan social contacten, ook buiten de sportschool. Met de community wall heb je in de clubapp van SportBit Manager een plek waar je sociale berichten en foto’s kunt delen met jouw leden. Het is een plek waar jouw leden als besloten groep ook kunnen reageren op gedeelde berichten door middel van likes of comments.

  1. Sportprestaties delen

Bij sommige disciplines zoals CrossFit of Weightllifting hebben de leden behoefte aan het bijhouden van hun eigen prestaties. Vaak vinden zij het leuk om de competitie aan te gaan met elkaar.

Via de SportBit App kunnen leden work-out prestaties loggen in de vorm van scores. Deze scores kunnen gedeeld worden in een leaderbord. Een leaderbord is een plek waar alle verschillende sportprestaties gerankt worden (nr. 1, 2, 3 etc….). Hierop kan gereageerd worden door andere leden middels een shout-out via een like of comment.

Wat moet je echt niet doen bij een hechte community?

Het is tenslotte belangrijk om te weten wat je absoluut niet moet doen binnen een hechte community. Soms kan een kleine actie gelijk invloed hebben op de betrouwbaarheid van je beste leden. Hieronder hebben we een aantal korte tips om je verder te helpen:

group-sportive-people-white-background copy
  • Voorkom ongepast gedrag en negativiteit binnen je community

Hoe graag we ook willen dat iedereen overweg kan gaan met elkaar, soms heb je wel eens leden die zich niet helemaal netjes kunnen gedragen. Dit kan invloed hebben op je andere leden. Natuurlijk wil je wel dat iedereen welkom is, maar niet ten koste van andere. Merk je dat iemand echt ongepast gedrag vertoond, spreek deze persoon er persoonlijk op aan. Hierdoor voorkom je dat andere mensen hier te veel last van krijgen.

  • Kom je afspraken altijd na

Een community gaat om vertrouwen! Als je dus een evenement organiseert, probeer dit dan ook na te komen. Het is zonde als iemand zich enorm verheugt op een event, maar uiteindelijk de dag ervoor te horen krijgt dat het niet meer doorgaat. Dit kan invloed hebben op je betrouwbaarheid als sportschool.

  • Vermijd overmatige promotie van je bedrijf

Als je een hechte community hebt, komt de promotie van zelf wel. Probeer dus niet voortdurend je bedrijf te promoten onder je leden. Ze moeten niet het gevoel krijgen dat ze een uithangbordje voor jouw bedrijf worden.

  • Zelf deelnemen aan het gesprek

Als sportschool eigenaar ben je ook onderdeel van je community. Als je dus niks van jezelf laat horen, heb je wel een community binnen je sportschool, maar weet je niet wat er speelt. Probeer actief deel te nemen aan het gesprek zodat de leden ook met jou persoonlijk een band krijgen.

Gerelateerde blogs