fbpx

11 tips om je eigen crossfit box of sportschool te starten

Je eigen crossfit box of sportschool starten

Je wilt een eigen crossfit box of sportschool starten? Maar wat moet je hiervoor weten en hoe pak je dit aan?  11 tips voor het open van een eigen crossfitbox of sportschool

 

1. Schrijf een Business Plan

Het maken van een Business Plan is een essentieel onderdeel van het starten van je eigen Crossfitbox of Sportschool. Niet alleen om investeerders aan te trekken, maar ook om precies in kaart te brengen wat je wilt gaan doen, hoe je het wilt gaan doen, wat je nodig hebt, hoe je het gaat financieren en wat je doelstellingen zijn.

Stel jezelf een doel qua aantal leden en omzet op de korte termijn en op de lange termijn. Dat geeft je focus en zo kun je ergens naar toe werken.

2. Positionering

Positionering is het beleid en de bijbehorende inzet om bij (potentiële) leden een bepaald beeld te creëren hoe je diensten zich tot de rest van de markt verhouden.
Hoe ga jij je box in de markt zetten? Eén van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen.

Wil je een die hard crossfitbox worden waar topatleten worden klaargestoomd voor de crossfit games of wil je een toegankelijke box of sportschool zijn waar iedereen op een laagdrempelige manier fit kan worden.

Niche-sportscholen zijn geweldig omdat ze een nieuwigheidsfactor hebben die nieuwe klanten kan trekken, maar ze kunnen ook worden beperkt doordat het een groot deel van je potentiële doelgroep niet aanspreekt. Je kunt ook een combinatie maken, box met fitness apparatuur (open gym) of andere groepslessen zoals Yoga.

3. Locatie

Een goede locatie en pand is cruciaal. Denk goed na over waar je doelgroep zich bevindt en of de locatie toegankelijk is. Openbaar vervoer, parkeergelegenheid etc. Ook het bestemmingsplan en de vergunningen zijn erg belangrijk. Zorg ervoor dat je snel weet wat er mogelijk is op dit vlak. Als je aanvraag wordt afgekeurd kun je namelijk flinke vertraging oplopen met jouw plannen.

4. Inrichting

Het aantal vierkante meters is erg belangrijk, maar je kan met een efficiënte inrichting een heel eind komen. Zorg dat materiaal in de hoogte aan de wand of in kasten kan worden opgeborgen zodat de vloer vrij blijft. Meerdere ruimtes creëren? Denk dan bijvoorbeeld ook aan verplaatsbare wanden.

Ook is geluidsoverlast een veel gehoord probleem. Dit is niet altijd te verhelpen met standaard isolatie. Een barbell van 100 kg die op de grond klettert kan qua geluid en trilling namelijk flink vervelend zijn voor het accountantskantoor wat naast of boven je gevestigd zit. Er bestaan bijvoorbeeld oplossingen voor geluidsisolerende weightlifting platformen.

5. Bouw een team om je heen

Een succesvolle boxeigenaar zijn is niet alleen een kwestie van goede trainingen geven. Je bent verantwoordelijk voor o.a. schoonmaak, veiligheid, kwaliteit van de materialen, administratie, cashflow, marketing, onderhoud van je community. Als je meer dan de helft van jouw tijd alleen met lesgeven bezig bent en daarnaast de meeste randzaken zelf probeert op te lossen, dan blijft er geen tijd meer over om aan je bedrijf te werken en te sturen.

Zoek gemotiveerde choaches die ook wekelijks een aantal trainingen kunnen geven. Meerdere coaches kunnen je ook helpen met klantenbinding en de onderhoud van je community. Besteed daarnaast taken uit aan mensen die daar goed in zijn: een boekhouder voor je administratie, een schoonmaakster voor de schoonmaak, een reclamebureau voor je zichtbaarheid.

6. Kosten inzichtelijk maken

Maak een overzicht met alle kosten die je verwacht te gaan maken. Denk hierbij aan huur, materialen en de afschrijving, verzekering, elektriciteit, telefoon, internet, vergunningen, belastingen, eventueel personeel etc. In goede inventarisatie is namelijk erg belangrijk bij het bepalen van je prijzen. SportBit Manager kan daarbij helpen. Benieuwd hoe? Vraag een gratis demo aan!

Je eigen crossfit box of sportschool starten

7. Prijs bepalen.

Nu je jouw kosten inzichtelijk hebt gemaakt kun je dit ook gebruiken om je prijs te bepalen. Pas op met het bepalen van je prijs op basis van wat de “concurrentie” doet. Er is namelijk een groot verschil tussen een enthousiasteling die naast zijn werk ook crossfitlessen geeft en een stabiele box met voorspelbare cashflow.

Je wilt namelijk een prijs hanteren waarbij je niet alleen je kosten dekt, maar ook de continuïteit is gewaarborgd. Materiaal dat vervangen moeten, investeringen om je box aantrekkelijker te maken, een potje voor onvoorziene kosten en uiteraard een reëel salaris uitkeren. Dit alles reken je terug naar de capaciteit van je lessen en het aantal uren dat je kan geven.

8. Lidmaatschapstructuur

Een rittenkaart verkopen brengt direct lekkere omzet in het laatje, maar laat zich lastig voorspellen. Een abonnementenstructuur met een langere looptijd zorgt voor continuïteit en een voorspelbare cashflow. Ook acties m.b.t. retentie zijn goed te plannen wanneer abonnementen bijvoorbeeld tegen het einde lopen.

9. Financiering

Heb je geen eigen geld of startkapitaal, dan zou je een beroep kunnen op investeerders nodig. Wellicht heb je vrienden of familie die geloven in jouw plannen. Maak vooraf goede afspraken over eventueel het rendement en hoe en wanneer je terug gaat betalen. Zijn investeerders geen optie dan maak je met een sterk businessplan natuurlijk ook een goede kans bij de bank.

10. Automatiseren / Software en app

Vaak wordt het automatiseren van processen en het werken met apps gezien als onpersoonlijk. Integendeel, het zorgt er zelf voor dat je meer tijd over hebt voor persoonlijke aandacht. Je bent aanzienlijk minder uren kwijt met je administratie en het geeft je veel inzicht in hoe bepaalde zaken lopen.

Sportbit Manager biedt een all-in one software en bijbehorende app die jou helpt bij de groei van je onderneming. Denk aan oplossingen op het gebied van ledenadministratie, betalingen, communicatie en tools voor het creëren van een hechte community.

Er zijn verschillende pakketten die aansluiten op de fase waarin jouw onderneming zich bevind. Of je nou een starter, middelgrote gym of grote studio bent. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een gratis demo aan!

je eigen sportschool of crossfit box starten

11. Marketing

Hoe ga je jouw doelgroep bereiken? Een goede website en social media is tegenwoordig onmisbaar. Creëer een boodschap en gebruik beelden die aansluiten op jouw positionering. Wil je een toegankelijke box zijn, maar staan er alleen maar afgetrainde terminators op jouw website en uitingen, dan kan dat uiteraard afschrikken. Wil je online adverteren, maar heb je hier geen van gegeten, laat je dan adviseren door een marketingbureau.

SAMENWERKEN MET SPORTBIT

Ben je nieuwsgierig wat wij met onze software kunnen betekenen voor jouw sportclub?

Meer informatie Bekijk tarieven