Een schone gym is een visitekaartje naar je leden.

Je gym of box schoon maken en schoon houden.

Een schone hygiënische sportschool is het visitekaartje voor jou leden en (potentiele) leden. Lees hier wat meer over het schoon maken van jouw sportschool.

 

Houd je eigen gym of school goed schoon.

Wanneer je een eigen sportschool hebt ben je natuurlijk hartstikke trots op je plek, je spullen en zeker ook over het aantal (groeiende) leden. Om dit ook zo te behouden is het onder andere erg belangrijk dat de leden zich ook daadwerkelijk fijn voelen in de sportschool. Hier speelt het onderwerp hygiëne een belangrijke factor in.

 

Wanneer je sportschool schoon is, is dat een visitekaartje voor je onderneming. Jouw leden zullen hier positief over praten wat er weer voor kan zorgen aan de groei van je leden!
Denk hierbij niet alleen aan de toestellen die schoongemaakt dienen te worden maar ook aan bijvoorbeeld de toiletten, deuren en handvatten, de balie en de koffiemachine. Het zit hem echt in de details willen leden hier een goede en positieve ervaring bij hebben.

Enkele logische, eenvoudige maar zeer belangrijke maatregelen die je kan treffen naar je leden toe zijn:
• Laat je leden hun eigen handdoek(en) meebrengen. Wordt er gebruik gemaakt van een matje of een work-out op de grond? Zorg dat hier een eigen handdoek voor gebruik wordt. Hygiënischer voor je leden, maar ook beter voor jouw materialen.
• Zorg dat er voldoende schoonmaak doekjes zijn zodat de leden vooraf de materialen kunnen desinfecteren en naderhand ook weer kunnen reinigen. Dit zorgt dat eventuele overdracht van bacteriën beperkt blijft.

 

Impact van Corona

Natuurlijk heeft de afgelopen periode van de Corona lockdown ook bijgedragen aan het bewustzijn van de mensen dat hygiëne belangrijk is. En naast het duidelijker meer bezig zijn met de hygiëne, zien we ook dat mensen het belangrijker vinden om het te voorkomen. Bijvoorbeeld het voorkomen van overdragen van bacteriën. Ook dit is heel belangrijk in de wereld van sportscholen.

De wereldwijde pandemie maakt dat we gebonden zijn aan striktere maatregelen en regelgeving. Kijk hier voor de meest up-to-date informatie over de maatregelen. Om je leden tevreden te houden én heel belangrijk: zich veilig te voelen, is het goed om rekening te houden met de volgende maatregelen:

 

 

Je personeel is een visitekaartje, zorg dat zij het juiste voorbeeld geven

De coaches op de vloer, de medewerkers achter de balie, allemaal zijn ze onderdeel van jouw organisatie. Wanneer zij zich aan de regelgeving houden (deels opgelegd door de overheid maar dit kunnen ook eigen interne regels zijn) dan zijn de leden ook meer en beter geneigd om zich aan de regels te houden. Goed voorbeeld doet volgen!
Dit geeft het lid ook een positief gevoel dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan de veiligheid.

Welke maatregelen zijn dat dan die jij als eigenaar kan vragen aan je medewerkers?
• Voldoende afstand houden van klanten en elkaar
• Regelmatig schoonmaken van deurklinken, tot halters tot toestellen die de voor PT-sessies gebruiken
• Bij klachten altijd eerst even een zelftest doen voordat je w
Eventueel het dragen van een mondkapje wanneer gewenst, echter blijft dit binnen een sportschool een moeilijk uit te voeren regel.

 

Klanten moeten ook hun eigen verantwoordelijkheid pakken

Naast je eigen medewerkers is het ook belangrijk dat je leden ook meehelpen aan het schoon houden van jouw sportschool. Maak daarbij ook duidelijke afspraken zoek de juiste manier om deze te communiceren naar je leden. Denk hieraan aan het aanpassen van het aantal personen per les (i.v.m. 1,5 meter afstand) of van het meenemen van een extra handdoek.

Om hier geen discussies over te krijgen is het fijn als je dit al duidelijk vooraf kunt communiceren naar de leden. Hier kun je eenvoudig gebruik maken van de SportBit manager app door middel van een push notificatie, het plaatsen van een bericht in de community wall of het uitsturen van een e-mail. Daarnaast is het ook goed om het bij binnenkomst nog een keer te verduidelijken zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Lees hier meer over de mogelijkheden van de SportBit manager software

Checklist

Om jou als eigenaar een beetje op weg te helpen, hebben we hierbij een overzichtelijke checklist van de schoonmaak activiteiten die regelmatig (+/- 1x in de week) plaats zouden moeten vinden.
• Kleedkamers
• Douches
• Toiletten
• Kleedhokjes
• Alle oppervlaktes (bijv. bankjes)
• Lockers
• Toestellen cardio
• Gewichten voor krachttraining
• Vloeren
• Ramen
• Eventueel de bar of koffiehoek

Let wel op dat je met het reinigen van de spullen de juiste schoonmaakartikelen gebruikt en dat deze je apparatuur niet aantasten!

 

Uitbesteden

Natuurlijk kun je er voor kiezen om enkele schoonmaak activiteiten uit te besteden. Daarbij kan je bijvoorbeeld kiezen om één keer in de maand de vloer grondig te laten reinigen door een specialist. Deze krijgt namelijk nogal veel te verdragen door al dat intensieve gesport van je leden!