Je eigen sportschool starten

De do’s en don’ts van het starten van je sportschool.

Een droom die uitkomt

Jij als sport liefhebber hebt de beslissing genomen dat je in de toekomst graag je eigen sportschool, yogastudio of andere vorm van sportvereniging zou willen starten. Een droom die uit komt. Maar weet je wel waar je allemaal aan moet denken en wat je dient te regelen? Er komt meer bij kijken dan alleen de juiste apparaten en een goede locatie. Natuurlijk zijn deze ook heel belangrijk, maar er is meer.

We helpen je graag met alle do’s and don’ts van het starten van je eigen sportschool!

Waarom je eigen sportonderneming

Zoals we je eerder verteld hebben, is het goed om een overzichtelijk onderzoek te maken voordat je de plannen voor je eigen sportschool start. Ook is het daarbij belangrijk dat je goed bij jezelf nagaat waarom je je eigen sportonderneming wilt starten. Zijn jouw beweegredenen wel de juiste?

Wanneer je makkelijk en snel geld wilt verdienen, kom je bedrogen uit. Bij het opstarten van een sportschool moet je namelijk in de beginfase vooral investeren in de locatie en je materialen. Ook start je niet direct met 110 leden maar moet je dit stap voor stap op gaan bouwen. Je leden zullen zich niet ook serieus genomen voelen wanneer jouw doelstelling alleen maar geld verdienen is.  Kortom, denk goed na over de reden dat je zelf wilt starten.

 

Externe invloeden

De afgelopen jaren zijn er flink wat externe invloeden geweest die je keuze om wel of niet te starten sterk kunnen beïnvloeden. Zo is er door de COVID pandemie echt wel wat gebeurd op de markt, veel sportondernemingen kwamen in moeilijke tijden en enkele hebben helaas ook de deuren moeten sluiten. Het positieve is wel dat er ook weer nieuwe innovatieve ontwikkelingen zijn met thuis sporten en meer aandacht voor welzijn en bewust leven.

Daarnaast hebben de huidige ontwikkelingen in de gasprijzen ook een negatieve invloed op je keuze. Kijk dus goed naar je locatie en wat de energiekosten zijn in de zomer en in de winter.

 

Stappenplan van het starten van je eigen sportonderneming

Het vinden van een locatie, het organiseren van verzekeringen, uitzoeken van de juiste apparatuur maar ook je marketing activiteiten, je administratie en de juiste software zijn allemaal dingen waar je over na moet denken.

Stap 1

Start met het zoeken van de juiste locatie gecombineerd aan de wet- en regelgeving. In heel veel gemeentes heb je een vergunning nodig om ergens als sportschool te mogen registeren. Verdiep je dus goed in de regelgeving van de omliggende gemeentes en maak de juiste keuzes hierbij rekening houdend met je doelgroep (studenten of ouderen bijv.). Houd onder andere rekening met het aantal concurrenten in de omgeving, parkeergelegenheid, doorstroom gebied of niet.

Stap 2

Een andere factor die in de afgelopen jaren belangrijk geworden is, is de mogelijkheid om buiten te kunnen sporten. Mede door de COVID pandemie is deze vraag gegroeid en is het fijn om hier rekening mee te houden wanneer dit aansluit binnen jouw doelgroep en lesaanbod.

Stap 3

Wanneer je een geschikte locatie op het oog hebt en hier mee aan de slag gaat, is het belangrijk om te gaan zoeken naar passende verzekeringen. Denk hierbij aan het verzekeren van je apparatuur maar zeker ook het verzekeren van je leden voor eventuele blessures of ongevallen tijdens jouw trainingen.

Stap 4

Is dit allemaal opgestart en in gang gezet, dan kun je gaan kijken naar de inhoud van je onderneming. Wanneer ben je succesvol? Wat is je doel en met welke missie wil je dit alles tot een succes maken? Dit onderdeel is het schrijven van een ondernemingsplan. Meer informatie over het schrijven van het ondernemingsplan vind je hier.

Ondernemingsplan voor je eigen sportonderneming

Enige onderdelen van een ondernemingsplan:

  • Je prijsstrategie: Wat zijn je kosten qua investeringen?
  • Wat zijn je maandelijkse kosten?

Leg dit naast de ambitie voor het aantal leden en je hebt een grove schatting van wat je maandelijks nodig hebt aan inkomsten.

Maar let op, het blijft niet bij deze kosten. Je moet onder andere ook rekening houden met jouw concurrenten. Welke tarieven hanteren zij met welk aanbod? Hier is het ook weer belangrijk of je je wilt gaan profileren als boutique fitness (specialist) of wil je heel breed aanbod bieden (massa)?

Stap 5

Belangrijker nog is je doelgroep bepaling. Wat is je doel? Wil je ouderen mensen fit houden of maken? Wil je mensen met overgewicht helpen aan een betere lifestyle? Wil je bodybuilders ondersteunen? Elke doelgroep vraagt namelijk ook om zijn eigen aanpak.

Stap 6

Als dat allemaal duidelijk is kun je gaan nadenken over de boodschap die je over wilt brengen naar je potentiële leden. En vooral (en soms het moeilijkste) hoe ga je deze potentiële leden bereiken. Waar is jouw doelgroep? Welke interesses hebben zij en hoe kun jij daar met marketing activiteiten gebruik van maken? Hoe ga je ze enthousiast maken om nu bij jou school lid te worden?

Stap 7

Wat je ook zeker niet moet onderschatten is het samenstellen van het team. Wanneer je trainers of coaches aantrekt nemen zij mogelijk ook potentiële leden met zich mee. Vrienden en bekenden die graag bij hen de lessen willen volgen.

Lees hier meer over of je coaches wilt aannemen of beter kunt inhuren als zzp’er.

Stap 8

Daarnaast kun je nadenken om hulp in te schakelen bij bijvoorbeeld de boekhouding of administratie. Hier zijn natuurlijk ook verschillende mogelijkheden voor qua software. Zo kun je met SportBit manager jouw gehele ledenadministratie bijhouden, je lesaanbod samenstellen en ook al je communicatie kan via dit systeem lopen zodat je altijd in contact bent met je bestaande leden. Lees hier meer over de ledenadministratie software.

 

 

Gewoon doen

Stap 9

De laatste stap is ook wel de belangrijkste stap want als je alles goed voorbereid hebt. Je locatie is klaar. Al je apparatuur is binnen. Je website ontwikkelt en je lesaanbod geplaatst….dan kun je los. Dan is het een kwestie van starten en ‘gewoon doen’.

Al doende leert men en bijschaven kan altijd. Hierbij is het belangrijk dat je altijd in contact blijft met je (potentiële) leden en schaaf naar aanleiding van hun feedback en wensen bij.